Pokarmy dla osób z zespołem jelita drażliwego

Częstą dolegliwością, która powoduje uczucie ucisku i skurcze, biegunki oraz wzdęcia, jest zespół jelita drażliwego. Jego przyczyną mogą być stany lękowe, stres, a także nadmierne spożywanie niektórych pokarmów. Istnieje wiele czynników, które sprzyjają powstawaniu tej nieprawidłowości. Są nimi między niewłaściwa praca jelit, nadwrażliwość trzewna, a także różnego rodzaju infekcje biegunkowe, które pojawiły się w przeszłości. Kurczenie i rozkurczanie jelit ma za zadanie przesuwanie pokarmu od żołądka do jelita grubego.

Najlepsza dieta w przypadku zespołu jelita drażliwego

zespół jelita drażliwego - dieta dla choregoPacjenci, którzy cierpią na zespół jelita drażliwego, mają problem z prawidłową perystaltyką jelit, w efekcie czego pojawiają się zaparcia lub rozwolnienie. Jest to jeden z najczęstszych problemów, jakie dotyczą układu pokarmowego. Ważne jest, by dbać o swoje zdrowie i zapobiegać pojawianiu się objawów. Schorzenie jest wyjątkowo nieprzyjemne, gdyż powoduje wzdęcia, gazy, a także dolegliwości bólowe. Dobrym pomysłem jest wizyta u lekarza, a także zmiana diety. Lekarze najczęściej przeprowadzają odpowiednią diagnostykę, która polega na szczegółowym wywiadzie z pacjentem, a także zleceniu badań laboratoryjnych. Czasem konieczne jest wykonanie kolonoskopii. Konieczna jest także zmiana sposobu żywienia w przypadku osób, których problemem jest zespół jelita drażliwego – dieta dla chorego powinna być lekkostrawna, ważne by jeść małe ilości i dbać o regularność posiłków. Należy powoli je spożywać, dokładnie żuć każdy kęs. Najlepiej sprawdzają się produkty gotowane na parze, pieczone i duszone, bez dodatku tłuszczu. Niewskazane są potrawy grillowane i smażone. Warto sięgnąć po chude mięso, wędliny i ryby, a także łagodne przyprawy. W przypadku częstych biegunek sprawdzą się ziemniaki, gdyż skrobia doskonale wiąże nadmiar wody. Pomagają także gotowane warzywa, tak jak marchew i dynia. Z owoców warto sięgać po banan i jabłka. Polecanym pieczywem są wyroby z mąki pszennej. Pomocny bywa także kefir i jogurt naturalny. Konieczna jest także rezygnacja z produktów, które działają rozwalniająco, słodyczy, octu jabłkowego.

W przypadku zaparć sprawdzi się pieczywo razowe, kasze, płatki zbożowe i otręby owsiane. W diecie powinny dominować produkty, które bogate są w błonnik, które pozytywnie wpływają na pracę jelit. Osoby, których problemem jest zespół jelita drażliwego, powinny starannie komponować swój jadłospis, gdyż za pomocą odpowiednio dobranej diety są w stanie znacznie złagodzić pojawiające się dolegliwości.